نحوه تشخيص نسخه تقلبي عطر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 15 مهر 1400
بازدید : 140
نویسنده : مدیر سایت

مدتهاست بحث كالاهاي چيني نه تنها دامن مصرف كنندگان ايراني كه سلامت اقتصاد جهاني را تحت الشعاع خود قرار داده است . خرد و كلان جامعه در هر خريد با كالاهاي غير اورجينال ، فيك ، مشابه و اخيرا Hi Copy  مواجه اند .

دامنه اين كالاها گستره بزرگي از مواد اوليه ، محصولات صنعتي ،  لوازم خانگي ، مواد غذايي و محصولات آرايشي و بهداشتي را در برگرفته و حتي صلوات شمار و قبله نما و مهر و تسبح و جانماز چيني هم در اين سبد ديده مي شود .

در حوزه عطر هم مدتي است كه فروشندگان كنار خيابان و حتي برخي فروشگاه ها در پاساژهاي معتبر فروشندگان بالقوه عطرهاي تقلبي يا به اصطلاح Fake هستند . مشكل از آنجا آغاز مي شود كه بيش از نود و نه درصد برندهاي عطر ساز هيچ نمايندگي رسمي در ايران نداشته و عطرهاي موجود كه عمدتا از طريق امارات وارد بازار مي شود پروسه رايج و قانوني ترخيص ، اخذ مجوز وزارت بهداشت و سازمان هاي قانوني را طي نمي كنند .

شرايط تحريم ، قرارگيري عطر در دسته كالاهاي لوكس ، عوارض گمركي قابل توجه و عدم تخصيص ارز كافي و با قيمت دولتي عمده عامل ورود بي رويه اين كالاهاست كه بدون نظارت مال مردم و در پاره اي موارد جان شهروندان را تهديد مي كند .

فراموش نكنيد كه اين عطرها حتي در خود كشور چين هم  تقلبي محسوب مي‌شود. يعني عطري كه در لواي يك برند معروف در چين توليد شده است تحت ليسانس آن برند و يا با اطلاع و هماهنگي اش نبوده است . و اصولا هيچ يك از برندهاي خوش نام عطري با دو يا چند كيفيت متفاوت توليد نمي كنند .

نحوه تشخيص نسخه تقلبي عطر

چيزي كه مدتي است در زبان فروشندگان ناآگاه و يا عامدا گفته مي شود اين است كه كدام نسخه را مي خواهيد سفارش اروپا يا سفارش عرب .من معناي دقيق سفارش عرب يا اروپا را تشريح مي كنم . واردكنندگان و نمايندگي هاي رسمي فروش برندهاي مختلف براي تامين كالاهاي خود فرمي را براي توليده كننده ارسال مي كنند كه مشهور به فرم سفارش كالاست .

بر اساس قوانين داخلي بسياري از كشورها توليد كننده براي كسب مجوز فروش كالاي خود در هر كشور موظف به رعايت قوانيني است كه حق مصرف كننده بخشي از آن است . از جمله اين قوانين چاپ اطلاعات محصول و بروشورهاي نحوه استفاده به زبان كشور مقصد فروش است .

بنابراين عطر سفارش عرب يعني عطري كه مقصد فروش آن يكي از كشورهاي عرب زبان بوده و به صورت قاچاق يا در قالب كالاي همراه مسافر از كشور مقصد فروش خارج و در كشور ديگري ارائه شده است . نكته اين جاست كه عطري با چاپ عربي بر روي جلد خود هيچ تفاوتي با عطري با چاپ لاتين در كيفيت ندارند و طرح اين موضوع از سوي فروشندگان يا مبتني بر ناآگاهي فروشنده است و يا قصد فريب خريدار نا آگاه . اتفاقا اي كاش مي شد عطري با چاپ فارسي و عبارت صرفا براي فروش در جمهوري اسلامي ايران وجود داشت .

چون معني اين نوشته دقيقا صحت كالا ، رعايت كليه جوانب فني در توليد و توزيع ، ضمانت بازگشت كالا در صورت احراز شرايط عدم كيفيت و موارد مشابه است . البته تا سالها بعد هم فكر نمي كنم چنين اتفاقي بيفتد چرا كه يكي از قوانين وزارت بهداشت براي ارائه پروانه فروش محصول ارائه فرمولاسيون دقيق محصول توسط توليد كننده است . بنابراين به نظر نمي رسد تا زماني كه كالاي قاچاق بازار فروش عطر را اشباع كرده هيچ توليد كننده اي علاقه اي به اعطاي نمايندگي رسمي و رعايت اصول پروانه فروش محصول در ايران نخواهد داشت .


دوباره تاكيد مي كنم عطرهاي چيني هيچ ارتباطي با كمپاني‌هاي اصلي و مطرح عطرسازي ندارند و صرفا كالاهاي تقلبي هستند . بحث اورجينال و تقلبي بودن را هميشه داشته‌ايم ولي حدود سال‌هاي 90 تا 94 ميلادي تكنولوژي وارد مراحل تازه‌اي شد و انواع محصولات تقلبي، مشابه و حتي بازيافتي به بازار راه پيدا كرد. تا چند سال پيش گاهي مردم از كنار خيابان عطرهاي بازيافتي مي‌خريدند و خودشان نمي‌دانستند.

بازيافتي براي عطرها كلمه غريبي است ولي واقعيت دارد. شيشه عطرهايي كه تمام مي‌شد و مردم به سطل آشغال مي‌انداختند گاهي دوباره سر از چرخه مصرف درمي‌آورد. يعني افراد سودجويي بودند كه شيشه‌هاي خالي را از زباله‌جمع‌كن‌ها مي‌خريدند. هر شيشه هم بسته به اينكه چقدر سالم و تميز باشد يا چه برندي باشد قيمتش فرق مي‌كرد.

شيشه‌ها دوباره با مواد تقلبي پر مي‌شد و با قيمت ارزان‌تر كنار خيابان به فروش مي‌رسيد.بعضي عطرهاي تقلبي ظاهر مشابه اصل دارند و كاملا شبيه‌ اصل هستند. بايد حواسمان باشد كه مارك‌هاي معروف بيشتر از مارك‌هاي گمنام احتمال دارد انواع مشابه و تقلبي داشته باشند. اين شباهت گاهي آنقدر زياد است كه حتي فروشنده  هم نمي‌تواند تشخيص بدهد. دليلي ندارد مارك‌هاي گمنام را كسي به صورت تقلبي توليد انبوه كند چون كسي آنها را نمي‌شناسد اما مارك‌هاي معروف چون طرفدار بيشتري دارند بيشتر در معرض سوءاستفاده هستند.

گاهي ممكن است يك عطر تقلبي مشابه اصل را با قيمت به ظاهرخيلي مناسب به شما عرضه كنند و ادعا شود كه همان عطر اصلي است. فراموش نكنيد طلاي گرمي 140 تومن را نمي شود 70 تومن خريد. شما يك محصول دربسته مي‌خريد و داخل آن را نمي‌بينيد. تستر هم هست ولي گاهي ممكن است تستر اصل را به شما نشان بدهند و كالايي كه مي‌خريد تقلبي باشد.

در كل بهترين روش براي تشخيص عطر تقلبي و اصل اين است كه از كنار خيابان يا فروشگاه‌هايي كه نمي‌شناسيد خريد نكنيد. وقتي شما فروشگاه را بشناسيد با خيال راحت خريد مي‌كنيد و نياز به تشخيص نيست. به اين اعتماد نكنيد كه از كيش مي‌خريد يا در يك پاساژ بزرگ خريد مي‌كنيد. بايد مغازه را بشناسيد و مطمئن باشيد فروشگاه معتبري است.

نمي‌توانيم بگوييم از كجا مي‌توانيد بفهميد عطري كه مي‌خريد اصل است ولي مي‌گوييم از كجا مي‌توانيد بخريد.بعضي‌ها مي‌گويند از غلظت، بو، رنگ ماده و تكان دادن شيشه مي‌شود اصل و تقلبي بودن عطر را تشخيص داد يا بايد نگاه كنيد كه عدد floz  كه روي شيشه درج شده چند است. اين باورها درست نيست و نمي‌شود به آنها استناد كرد.

غلظت‌ عطرهاي مختلف با هم تفاوت دارد. عطرها براي موقعيت‌هاي مختلف ساخته مي‌شوند و موارد مصرف خاص دارند. همه عطرها ماندگاري، پخش بو و ويژگي‌هاي يكسان ندارند كه بتوان به آن استناد كرد يا نسخه كلي براي عطرهاي اصل و تقلبي پيچيد بلكه تشخيص آن تجربه مي‌خواهد. يا كيفيت درب و بسته بندي و چاپ در نسخه هاي تقلبي جديد آنقدر مطابقت با اصل دارد كه تشخيص سره از ناسره ممكن نيست .

البته منظور ما كپي‌هاي درجه 4 و 5 نيست كه با مقايسه ظاهر هم قابل تشخيص است ولي كپي درجه يك و دو براي هر كسي قابل تشخيص نيست. شناسنامه يا كدي كه قابل چك كردن در سايت باشد هم در مورد عطرها مثل برندهاي پوشاك وجود ندارد. ما سعي مي كنيم هر از گاهي تجربه خود را در تشخيص اصل يا تقلبي بودن يك محصول با شما در ميان بگذاريم شبيه آنچه در لينك زير خواهيد ديد .

 

منبع بیتوته





:: برچسب‌ها: عطر ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان با عطرساز رایحتو بساز و آدرس atrsaz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com